Budak: SDP će krenuti s reformom na lokalnim razinama dok Vlada ne shvati da s tim poslom treba krenuti hitno i ozbiljno!

    Bivši predsjednik Posebnog stručnog povjerenstva za provedbu strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije, Neven Budak na današnjoj konferenciji za medije govorio je o načinu odabira članova Posebnog stručnog povjerenstva te provedbi kurikularnu reforme.

    “Više od godinu dana ništa se ne događa na provedbi kurikularne reforme osim sastanaka koji ne daju neke rezultate, što znači da smo već izgubili dvije generacije učenika za novu i bolju školu,“

    Osvrnuo se i na nedavno održanu konferenciju za medije u Ministarstvu znanosti i obrazovanja: “Nitko od njih koji su sudjelovali na toj konferenciji ne zna ni kako se Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije zove, što govori o tome koliko su upoznati s temeljnim dokumentom hrvatskog obrazovanja i s čitavim poslom oko njega. Ministar Barišić tom je prilikom izjavio da je Posebno stručno povjerenstvo pod vodstvom Dijane Vican obavilo ogroman posao, da je održano 13 sjednica na kojima su doneseni brojni zaključci. O tome smo vrlo slabo informirani jer na web stranici Nove boje znanja koja služi tome da nas obavještava o provedbi Strategije imamo samo kratke zapisnike posljednje 3 sjednice iz kojih se vidi da osim donošenja odluka o tome da će se raspisati natječaj za članove ERS-a i da će se uputiti u javnu raspravu Akcijski plan, zapravo ništa drugo nije napravljeno,“ istaknuo je Budak te je rekao kako neobjavljivanje zapisnika sa sjednica govori o netransparentnosti cijelog postupka. „Ta transparentnost postala je naročito upitna u vezi s imenovanjem voditeljice i ostalih članova ekspertne radne skupine,“ naglasio je.

    Budak je rekao kako nije jasno koji su bili kriteriji za izbor članova ekspertne radne skupine nakon javnog natječaja, iako su bili raspisani i objavljeni, ali očigledno ih se nije pridržavalo prilikom izbora članova. „Koje su to kompetencije koje gospođa Buljan Culej ima, a koje su bolje od kompetencija Borisa Jokića koji se javio na taj isti natječaj?“,upitao je Budak. Podsjetio je kako Buljan Culej nije vodila nit jedan veliki projekt te kako iza nje ne stoje nikakvi rezultati koji bi nam jamčili da je ona upravo najbolji od svih kandidata koji su se javili.
    „Ako je stručnost bila kriterij izbora postavlja se pitanje kako posebno stručno povjerenstvo nije bilo u stanju odabrati između velikog broja prijava one kandidate za ona radna mjesta u ekspertnoj skupini koja su ostala nepopunjena,“ rekao je Budak te podsjetio kako je od velikog broja prijavljenih osoba nije ostalo popunjeno 5 od 12 mjesta, gotovo pola ekspertne radne skupine.
    „Kada je riječ o transparentnosti i kvaliteti postupka izbora kandidata moramo se zapitati što je s tvrdnjom nekih članova da nisu imali uopće uvid u životopise pojedinih osoba koje su se javili? S jedne strane imamo ljude kojima možemo vjerovati kad kažu da su dobili na uvid životopise kandidata za voditelja dva sata prije sjednice, a da ostale uopće nisu dobili, te s druge strane imamo voditeljicu Posebnog stručnog povjerenstva koja tvrdi obratno te kako su svi koji su željeli mogli dobiti uvid. Znači li to da je bilo članova koji su tamo odlučivali, a da nisu htjeli imati uvid što dovodi do pitanja na temelju čega su odlučivali i kakva je ozbiljnost tog posla ili su kandidati dobili doista tek dva sata prije sjednice te životopise pa ih nisu mogli proučiti?“, upitao je Budak te podsjetio na izjavu akademika Radmana koji je izjavio kako je glasao za Buljan Culej jer nju upoznao jednom prilikom, a Borisa Jokića nije.

    Budak je zaključio kako se ovdje ne radi o transparentnom postupku niti o postupku koji je temeljen na stručnosti, već da se očito radi o izboru kandidata koji su podobni.

     „Do ljeta se neće ništa dogoditi na kurikularnoj reformi, moraju se imenovati stručne radne skupine i cijeli posao ove godine donijeti će vrlo malo ili nimalo ploda te ćemo izgubiti još jednu godinu i generaciju,“ istaknuo je Budak. Komentirajući Akcijski plan naglasio je kako bi se trebao u potpunosti držati strategije. „Akcijski plan razrađuje rokove i nositelje mjera koje su propisane Strategijom. U Akcijskom planu koji je upućen u pedesetak ustanova i tijela koji bi trebali sudjelovati u provedbi Strategije napravljeno je to da su neke mjere iz Strategije izostavljene primjerice u području vrednovanja i ocjenjivanja, a neke su dodane u području ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. To je kršenje Strategije koju je usvojio Sabor i posebno stručno povjerenstvo nema nikakve ingerencije mijenjati Strategiju,“ upozorio je Budak.„Mislim da bi Vlada trebala promijeniti ministra i posebno stručno povjerenstvo gdje je jedan član već dao ostavku i čujemo da će vrlo brzo i još jedan član dati ostavku te da ovaj posao započne iznova i transparentno jer u ovakvim okolnostima bolje je izgubiti još nekoliko mjeseci, ali da se onda radi na ispravan način, nego otezati i nemati rezultate,“ rekao je.

    „SDP i oporba, odnosno odgovorni župani i načelnici mogu na lokalnoj razini povećati izdvajanja iz lokalnog proračuna te povesti računa o tome da izbor ravnatelja bude depolitiziran i da mjesta ravnatelja škola i vrtića dolaze oni najbolji, a ne oni koji su pripadnici određenih političkih stranaka i interesnih grupa. Mora se potaknuti razvojni potencijal škola – podržavati projekte koje bi škole mogle prijavljivati u svrhu materijalnog poboljšanja radnih uvjeta te isto tako mogu se provoditi projekti vanjskoga vrednovanja škola kako bi se škole i u tom smislu unaprijedile. Treba raditi na izgradnji učeničkih domova i popravljanju stanja u domovima, treba voditi računa o tome da bude u potpunosti zastupljena stručna nastava jer u mnogim sredinama nema stručnih nastavničkih kadrova,“ istaknuo je.

    „Lokalna sredina može i riješiti pitanje povezivanja škola na brzi Internet, kao i osigurati topli obrok svim učenicima. Također trebamo pružati podršku kako onim učenicima koji imaju teškoće u razvoju, kao i onima koji su posebno nadareni te raditi na tome da se uvede jedno-smjenska nastava kako bi se roditeljima olakšala organizacija života te omogućilo više provedenog vremena s vlastitom djecom te poticati fakultativnu nastavu. Postoji puno toga što se može napraviti bez intervencije središnje vlasti, toliko dugo dok središnja vlast ne shvati da im je dužnost provoditi Strategiju onako kako ju je donio Sabor te da s tim poslom treba krenuti hitno i ozbiljno,“ zaključio je Budak.