Krstičević i Marković: Pozivamo DORH da preispita kupnju starih trajekata za Jadroliniju

Ivana Marković i Mišo Krstičević, gradonačelnici Supetra i Ploča te saborski zastupnici SDP-a, u petak su u središnjici stranke u Splitu održali konferenciju za medije na temu problema u Jadroliniji.

„Danas smo sazvali presicu da upozorimo na stanje u strateškoj državnoj tvrtci Jadrolinija, kupnju neadekvatnih brodova te upravljanje tvrtkom koje očito se našlo u velikim problemima. Prije svega željela bih izraziti duboku sućut obitelji, prijateljima i kolegama poginulih pomoraca i radnika trajekta Lastovo. Zaista se radi o neviđenoj tragediji te je užasno što se desilo. Potrebno je utvrditi razloge ove nesreće kako se nešto slično više nikada ne bi dešavalo. Sigurnost radnika, mornara, posade i putnika mora biti na prvo mjesto.

Također, moje veliko poštovanje i zahvalnost idu prema radnicima, mornarima, posadi brodova i trajekata, svim radnicima u lukama diljem Hrvatske koji na svojim leđima nose dobar dio sezone i rade u svakakvim uvjetima, a svakodnevno svjedočimo tome na jednoj od najfrekventnijih linija na ovim dijelu Jadrana, Supetar-Split. Temeljno pitanje koji si svi sa pravom postavljamo iz kojeg razloga Jadrolinija kupuje prastare brodove koje nitko neće i koji dolaze u mirovnu, tj. odraditi starački staž u Hrvatsku, i zašto se kupuju brodovi koji osim što su stari, i prije njihove kupnje postoji preporuka Hrvatskog registra brodova da se oni ne kupuju? Zašto Uprava i Ministarstvo ignoriraju sva ova upozorenja i nastavlja po svom te da li je zaista strateški cilj RH kupnja starih ruzinavih brodova koji drugima nisu dobri, ali eto Hrvatskoj su ok? Tko od toga profitira? Jer kad se radi o HDZ-u – osuđenoj kriminalnoj organizaciji, treba uvijek biti na oprezu.

Uprava svjesno nabavlja stara, nesigurna plovila u suprotnosti sa službenim stavom HRB-a i tu leži odgovornost predsjednik Uprave te nadležnog ministra koji je ujedno i predsjednik Skupštine te je ministar dužan dati odgovore na ova pitanja. Dva takva broda koja su nabavljena su Oliver i Sv. Duje, za koje je Sindikat pomoraca Jadrolinije u više navrata isticao da su nesigurni, a radi nabavke istih je predsjednik NO Jadrolinije Damir Zec podnio ostavku.

On posebno kritizira rad Uprave društva na čelu sa Davidom Soptom radi nabavke brodova ”bez temeljite pripreme, što dovodi do visokih troškova i dugotrajnog prilagođavanja prije nego što krenu u redovne linije”. Naglasio je da su posljedice toga da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krenu u redovne linije, a ukupne nabavne cijene ne održavaju njihovu tržišnu vrijednost.

Grčki brod GLIKOFILOUSA, sada nazvan ”Sveti Duje’, plaćen 7,7 mil EUR koji ima svjedodžbu samo za plov unutar zaštićenog lučkog područja, drugim riječima po direktivi EU ne bi smio napustiti luku. Nakon kupovine ”peglao” se u Kraljevici da bi mogao zadovoljiti potrebe putničkog broda. Brod je trebao ploviti na liniji Supetra- Split, krcati 236 automobila. Danas plovi na liniji Drvenik i krca samo 100 vozila. Grčki brod Hermes, danas nazvan Oliver, star 27 godina, plaćen 12 mil eura, pri čemu je još 2,7 milijuna eura utrošeno na remont. Struka je upozoravala na probleme s generatorom, probleme koji se tiču protupožarne izolacije, ali i ostale sigurnosne probleme. Svjedočili smo tome kako je brod stao na pučini te je sreća u nesreći bila to je bila bonaca i mirno more.

Da zaključim, Jadrolinija je strateška državna tvrtka prevažna za nas otočane, prevažna za turizam da bi se ovako olako pustila u ruke očito nedorasle Uprave i Vlade koje se uopće ne očituju na ove probleme, apele sindikata, čak i pred. NO, znači onoga koji je itekako dobro upoznat sa stanjem u sustavu i koji daje ostavku. Sramotno da je ovo moralo postati tema nakon što su na najstravičniji mogući način ljudi izgubili svoje živote i žalosno je da je ova mučna situacija na svjetlo dana iznijela mračne probleme u nacionalnom brodaru.

Premijer koji se inače voli šepuriti kako je najljepši i najuspješniji nestao je s lica zemlje i javio se tek nakon 4 dana, a na kraju se čovjek zamisli zašto se javio. Zamjeram njemu i ministru šutnju. Premijer se javio da govori o Vladi i šteti za Vladu u situaciju kada su izgubljeni ljudski životi. Dok je ministru Butkoviću koji je po zapovjednoj odgovornosti nadređen Sopti trebalo puna dva dana da se oglasi i onda umjesto da podnesu ostavku kao u svakoj pristojnoj europskoj zemlji, on poziva sve da se ”suzdrže od bilo kakvih javnih istupa”.

U ovoj državi zahvaljujući Vladi Andreja Plenkovića svo strateško planiranje od zdravstva, turizma, brodogradnje, sada kupovine brodova je uništeno i prepušta se u ruke podobnim članovim HDZ-a, a ne struci i profesionalcima usko vezanim za djelatnost.

Što se tiče Jadrolinije, premijeru, nama otočanima je stalo. Nama je to od životne važnosti doći do kopna kad na otocima nema npr. ni zdravstvenog kadra. Nama je, premijeru, važno da su radnici, mornari, posada i svi putnici sigurni i da znamo da ćemo se bezbrižno prevesti do kopna i nazad doma. Važno nam je!“ zaključila je Marković.

Krstičević je također prvo izrazio sućut obiteljima poginulih te rekao da ne želi spekulirati o detaljima i uzrocima nesreće, no istaknuo je povijest Jadrolinijinih problema te činjenicu da je flota nacionalnog brodara lošim i mutnim poslovanjem devastirana, čime je ugrožena sigurnost putnika, djelatnika i budućnost tvrtke, na što Nadzorni odbor, stručna javnost i mediji upozoravaju Ministarstvo i Jadroliniju već godinama.

„Ako Sopta u ovom slučaju i nije odgovoran, itekako ima materijala za prozivati ga, prije svega kada je riječ o floti Jadrolinije čija je prosječna starost sramotnih tridesetak godina, duplo više od europske konkurencije, dok se suprotno obećanjima svejedno kupuju polovni trajekti stari i po 28 godina pod sumnjivim okolnostima. Da, David Sopta ostat će upamćen i kao jedini predsjednik Uprave državne brodarske kompanije u čijim dvama mandatima nije kupljen ili izgrađen ni jedan novi trajekt, premda je on sam još 2018. godine tvrdio da priprema ‘intenzivan ciklus obnove i modernizacije flote kako bi tvrtka odgovorila izazovima konkurencije i povećanju prometa.“

Krstičević se osvrnuo na recentnu aferu s kupnjom broda koji je nazvan po Oliveru Dragojeviću.

„Strukovni sindikat pomoraca je rekao: nemojte kupiti! Hrvatski registar brodova je rekao: nemojte kupiti! Predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije, profesor na pomorskom fakultetu kojeg nismo odabrali mi nego upravo HDZ, rekao je: „to su preskupi stari brodovi“ i dao ostavku zbog njihove kupnje. Lučka kapetanija i inspekcija su zadržale brod zbog nepravilnosti. Prije koji dan je taj brod pun putnika plutao satima. Srećom, bilo je ljeto i bonaca. Vodstvo Jadrolinije se odlučilo potrošiti gotovo 15 milijuna eura na 27 godina star brod za koji je struka rekla ne. Ime najvećeg od najvećih ne može maknuti smrad koji se nadvio oko Jadrolinijine nabavke starih grčkih brodova.“

Izdvojio je nerezonske Jadrolinijine odluke koje, smatra, pokazuju da upravo nimalo nije briga za obalna mjesta i građane.

„Kad su u travnju 2023. bez najave, prije otvaranja dionice preko Pelješca za teretna vozila odlučili preko noći ukinuti liniju Ploče-Trpanj znao sam da ti ljudi ne brinu za putnike ni Dalmaciju. Ministar Butković je reagirao i suzdržao sam se. Kad su lani povukli trajekt s linije Orebić-Korčula na dan kad se održavao koncert u Veloj Luci u spomen na Olivera bilo mi je jasno da te ljude zaboli briga i za Olivera i za desetke tisuća građana koji dolaze. Nisam htio politizirati na taj dan, suzdržao sam se. Nemam se pravo više suzdržavati jer smo dužni štititi sigurnost naših građana i sredstva poreznih obveznika. Dužni smo to mi kao saborski zastupnici, dužne su to institucije koje građani kao i nas za to plaćaju.“

Za kraj, Krstičević je istaknuo kako je nešto trulo s obzirom da resorno Ministarstvo nije u stanju ili ne želi samostalno provesti nadzor te da je vrijeme da se time pozabave druge institucije.

„Nema dvojbe da se radi o lošim poslovnim odlukama koje su na štetu konkurentnosti i reputaciju Jadrolinije, a prije svega sigurnosti naših građana i gostiju. Nema dvojbe da ovdje jako smrdi na provizije, korupciju i kaznena djela. Iskreno želim vjerovati da nema dvojbe i o tome hoće li DORH hitno, pošteno i neovisno odraditi svoj posao. Nadam se da naši domaći organi gonjenja nisu na kolektivnom godišnjem odmoru.“