Marković i Bauk traže tematsku sjednicu saborskog odbora o stanju u Jadroliniji

Konferenciju za novinare u Splitu su održali saborski zastupnici SDP-a Ivana Marković i Arsen Bauk. Predali su, kažu, zahtjev za održavanje tematske sjednice saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu vezano uz stanje u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa u Hrvatskoj. Poručuju da se s Jadrolinijom ne politizira jer je riječ o strateški važnoj tvrtki u kojoj očito postoje problemi s upravljanjem. Odgovornost premijera Plenkovića vide u upravljanju sustavom i kadroviranju.

“Koliko god premijer se trudi da vašu i našu pozornost skreni  prema drugim temama i u tu svrhu je upogonio i ministre,  teme koje mi  želimo otvoriti su : namještanja javnih nabavka, izigravanje i nepoštovanje vlastitih natječajnih uvjeta  nabavka i kupnje loših rabljenih plovila, problematičan sustav održavanja koji očito ugrožava sigurnost putnika , zašto se dešavaju svi ovi kvarovi. Uprava mora odgovoriti na pitanje o  nabavkama brodova bez temeljite pripreme koje  dovode do visokih troškova i dugotrajnog prilagođavanja prije nego što krenu u redovne linije, a neki od tih brodova uopće ne dođu na linije za koje su namjene”, rekla je Marković.

“Tema Jadrolinije kao državnog strateške pomorske tvrtke je interes svih građana i dužnost je saborskih zastupnika o ovoj temi raspravljati. Pogotovo je interes nas otočana koji trajekte koristimo svakodnevno. Tko će o ovoj temi raspravljati ako ne mi otočani? I rasprava o ovoj temi nije politiziranje nego propitivanje uspješnosti upravljanja strateškom državnom tvrtkom koja je danas u rukama očito nesposobne uprave kojoj je najveća referenca stranačka iskaznica HDZ-a. Ja ne želim da za 2,5 godina bude kasno! Jadrolinija je za nas otočane prevažna da bi je prepustili nesposobnoj upravi”, rekla je.

Ukratko je nabrojala neke od događaja u samo mjesec i pol dana:

  • kolovoza 2024.- Malom Lošinju ,trajektu „Lastovo“ dogodila se nesreća u kojoj su smrtno stradala tri člana posade, a četvrti je teže ozlijeđen. Niti tri tjedna nakon nesreće, javnost i dalje nije u potpunosti informirana o okolnostima nesreće, odnosno koji je uzrok pada rampe trajekta koja je dovela do tragičnih posljedica;
  • srpnja 2024. godine trajektu „Oliver“ otkazala su oba motora na putu prema Veloj Luci te je cijeli dan plutao po moru;
  • kolovoza 2024. godine prilikom uplovljavanja u trajektnu luku Split na Jadrolinijinom trajektu „Hrvat“ rampa u smjeru izlaza nije se mogla spustiti te se trajekt morao okrenuti na stranu ulazne rampe te su vozila izlazila na suprotnu stranu od planirane za izlazak vozila;
  • kolovoza 2024. – Tin Ujević nije isplovio iz Splita rampa kvar;
  • kolovoza 2024. godine Jadrolinijinom trajektu „Mljet“ pala je rampa za vrijeme uplovljavanja u trajektnu luku u Supetru, te je more ušlo u prostor garaže gdje su se nalazila vozila.

Na sjednicu Odbora pozvali su: ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, predsjednika uprave Jadrolinije Davida Soptu, predsjednika Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske Antona Miculinića, glavnog tajnika Sindikata pomoraca Hrvatske Nevena Melvana i predsjednika Izvršnog odbora Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije Ivana Srzentića.

“Kad govorimo o odgovornosti i obvezi premijera onda govorimo o dvije stvari: Prvo, odgovornost za kadroviranje i funkcioniranje sustava u cjelini – ni u jednom trenu premijer koji je odgovoran za funkcioniranje sustava u cijeli nije pokazao odgovornost za sve ovo što se dešava a jednako tako ni uprava društva. Najprije su govorili da nema problema, sve štima, rampe padaju eto tako da bi smijenili tehničkog direktora – niže pozicionirane osobe nije riješen problem. Smijenili su čovjeka koji nije presudno odgovoran za sigurnost. O zapovjednoj odgovornosti ni riječi.

Drugo je ona ljudska dimenzija kad se ovako nešto desi. Premijer Andrej Plenković je od trenutka grozne nesreće na ML pa do jučer pokazao toliku dozu nepostojanje empatije i bešćutnošću čovjek ostane zatečen kako je to moguće? Ja znam da živimo u 2024. godini i da empatija i humanost nisu na vrijednosti ali sve ovo dolazi od premijera koji bi trebao pokazati barem dozu odgovornosti ili žaljenja za sve što se dešavalo.

Ovo je trenutak kada treba zaboraviti na pristojnost i premijeru kazati da shvati da on nije jedini bitan na ovoj planeti, da njegov nedostatak empatije i bahatost je vrijeđanje svih, pogotovo nas otočana koji ne putujemo policijskim gliserima u naše domove. Njega jednostavno nije briga ni za koga osim za sa samog sebe. Predsjedniku Vlade jedne države je gubitak ljudskih života i ugroza novih ljudskih života samo skretanje pažnje”, rekla je Marković.

Njezin stranački kolega Arsen Bauk je svoje izlaganje počeo spominjanjem Damira Zeca, predsjednika Nadzornog odbora Jadrolinije, koji je jučer Olegu Butkoviću, predsjedniku Skupštine Jadrolinije i ministru mora, prometa i infrastrukture dramatično pismo u kojem ga moli da ga razriješi s te funkcije.

“Još prije ljeta Zec je najavio što će se događati. Podsjetimo, to je predsjednik Nadzornog odbora kojeg je postavio Andrej Plenković, a čovjek više nije mogao izdržati na tom mjestu. Zamolio je razrješenje. Sve što je najavio, to se i dogodilo”, rekao je Bauk i zatražio da se sastane Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu, kao i da se tom sastanku odazove ministar Oleg Butković te predsjednik Uprave Jadrolinije, David Sopta.

“Zbog svoje dječačke želje da bude urednik svih medija u Hrvatskoj, predsjednik Vlade je sugerirao kojom bi se temom trebali baviti, a to su helikopteri. Ja ću mu tu želju ispuniti. Budući da sam predsjednik Odbora za obranu, uputit ću tijekom dana prijedlog da se sazove tematska sjednica na temu: ‘Nemogućnost suradnje ministra obrane i predsjednika RH’. Može doći i na tu sjednicu, ako mu je to tema”, poručio je Bauk, ali i naglasio kako nemaju namjeru prestati pričati o Jadroliniji.