SDP-ov Savjet za poljoprivredu i hranu nije želio sudjelovati u podizanju tenzija i podgrijavanju atmosfere straha diljem zemlje, a prije svega u Slavoniji i Baranji, budući da uzgajivači i njihove obitelji proživljavaju šok i neizvjesnost, strahujući za opstanak svojih farmi. Zato smo pričekali da se situacija donekle smiri i pripremili ovu analizu.
Već dulje vrijeme upozoravamo kako Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva loše upravlja kriznim situacijama povezanim s pojavom bolesti životinja primjenjujući model “bolje liječiti nego spriječiti”. A sada se kroz medije počinje provlačiti i informacija o “specijalnom ratu” protiv Hrvatske?! Umjesto profesionalnog upravljanja krizom, po tko zna koji put se pokušavaju dobiti “politički bodovi” preko leđa malih i srednjih uzgajivača, a sad i preko velikih farmi.
Ovim putem podsjećamo da se Afrička svinjska kuga (ASK) prvi put pojavila u Europi 1957. godine u Portugalu, a zatim se proširila u brojne europske zemlje. Prvi slučajevi u Hrvatskoj potvrđeni su 26. lipnja 2023. na području Vukovarsko-srijemske županije u općinama Drenovci i Gunja, nakon čega je potvrđena i u divljih svinja na području Vukovarsko-srijemske, Sisačko-moslavačke, Karlovačke i Zadarske županije kako se navodi u “Programu nadziranja ASK” iz siječnja 2025. Dakle, ASK je u Hrvatskoj prisutna već više od dvije godine. Prema EU informacijskom sustavu o bolestima životinja (ADIS), trenutačno je ASK kod domaćih svinja uz Hrvatsku, prisutna i u Estoniji, Litvi, Rumunjskoj, Ukrajini, Srbiji, Bosni i Hercegovini. Nadalje, ASK je kod divljih svinja prijavljena u Njemačkoj, Estoniji, Mađarskoj, Litvi, Latviji, Italiji, Poljskoj, Rumunjskoj, Bosni i Hercegovini, a sad i u Hrvatskoj. ASK je vrlo zarazna virusna bolest domaćih i divljih svinja, a smrtnost može doseći i do 100 posto. Bolest nije opasna za ljude i druge životinje. Nažalost, do danas nije razvijeno cjepivo protiv te bolesti i stoga nema drugog načina iskorjenjivanja osim usmrćivanja životinja kako bi se spriječilo daljnje širenje zaraze.
U nastavku, na temelju nama dostupnih informacija, donosimo kratku analizu slabosti postojećeg uzgoja svinja u Hrvatskoj u kontekstu pojave svinjske kuge:
1. Dijelom upitna raspodjela potpora za dobrobit životinja: Bili smo svjedoci medijskih natpisa o reviziji mjere 14 – Dobrobit životinja od strane EU revizora kao i pokretanja istrage od strane EPPO-a po tom pitanju. Nećemo navoditi imena jer je istraga u tijeku ali ćemo istaknuti o čemu se radilo. Potpora namijenjena za dobrobit životinja u sektoru svinjogojstva dijelom je korištena od strane velikih farmi na račun kooperanta koji nisu mogli povećati standard uzgoja zbog nedostatka financijskih sredstava?! To je jedan od razloga zašto su upravo ti, mali i srednji uzgajivači, prvi na udaru ASK. Da se rekategorizacija farmi provela na vrijeme (a ne 2023.!), uz dodjelu potpore i stručnu pomoć stvarnim uzgajivačima svinja, dobar dio farmi sada bi ispunjavao uvjete biosigurnosnih mjera i posljedice ASK bi bile blaže.
2. Povezanost s divljim svinjama: Bliski kontakt domaćih svinja s divljim svinjama, koje su prirodni rezervoari virusa i glavni vektor širenja, značajan je problem. Naime, u nekim područjima populacija divljih svinja je visoka te dolazi do kontaminacije okoliša (hrana, voda) i prijenosa virusa putem vozila, obuće i odjeće i dr. Lovačke udruge, zakupci državnih lovišta i Hrvatske šume koje gospodare dijelom lovišta ne poduzimaju odgovarajuće biosigurnosne mjere vezane uz regulaciju populacije divljih svinja. Brojna lovišta, osim toga, nisu ograđena, te divlje svinje osim što nanose štetu na poljoprivrednim usjevima, mogu biti i prenosnici ASK. O poništenju Javnog natječaja za davanje u zakup prava lova na 15 državnih lovišta od strane sadašnjeg ministra nećemo špekulirati, već ćemo pratiti kako će se ta “priča” završiti.
3. Niska razina biosigurnosti na malim gospodarstvima: Mnogi mali uzgajivači nemaju adekvatne biosigurnosne mjere (npr. ograde, dezinfekcijske barijere, propisanu odjeću i obuću, kontrolu ulaska ljudi, vozila i životinja, zaštitu od glodavaca i ptica) zbog nedostatka financijskih sredstava i stručne pomoći nadležnih službi što omogućuje lako širenje virusa.
4. Nedostatak svijesti i edukacije: Dio uzgajivača nije dovoljno educiran od strane nadležnih službi o važnosti biosigurnosti, simptomima bolesti i postupcima prijave u slučaju sumnje na ASK.
5. Nedovoljna financijska podrška i sporost u naknadi šteta: Prema informacijama s terena, Ministarstvo ne ulazi u sadržaj ugovora tvrtki/zadruga s kooperantima kod raspodjele potpora za dobrobit životinja u sektoru svinjogojstva. Po našem mišljenju, to je potpuno pogrešan pristup jer upravo Ministarstvo treba strateški odrediti uvjete za dodjelu potpore kako bi se, između ostalog, potaklo uzgajivače na prijavu bolesti i pridržavanje mjera. Sustav za pravičnu naknadu štete uzgajivačima čije su životinje eutanazirane treba biti učinkovit, brz i transparentan, što sada nije slučaj.
6. Upitna isplata štete za pojedine farme: Prema informacijama iz medija, pojedini uzgajivači ostvarili su pravo na poticaje/naknade štete iako njihovo gospodarstvo nije bilo registrirano za držanje životinja u Registru farmi! Kako je to moguće? Pretpostavljamo zbog slabosti u informacijskom sustavu i praćenju jer su podaci o točnom broju domaćih životinja, prije svega svinja na farmama, nedovoljno precizni. Izostaje redovito ažuriranje stanja te je otežano brzo lociranje i praćenje kontakata.
7. Slobodni uzgoj i nedostatak kontrole kretanja: U nekim dijelovima zemlje još uvijek postoji slobodan uzgoj svinja ili nedovoljna kontrola kretanja životinja, što znatno olakšava prijenos bolesti.
8. Nedovoljna kontrola prometa svinjama: Kupoprodaja svinja bez zdravstvenih potvrda i evidencije predstavlja veliki rizik, kao i neevidentirano premještanje životinja, što dovodi do izostanka praćenja njihova zdravstvenog stanja.
9. Nedovoljna podrška: Nedostatak veterinara na terenu i laboratorijskih kapaciteta za brzu dijagnostiku znatno usporava reakciju.
10. Fleksibilnost i prilagodljivost mjera: Mjere često dolaze “odozgo” i ne uzimaju uvijek u obzir specifičnosti malih farmi, tradicionalnih uzgojnih praksi ili regionalne razlike, pa njihova rigidnost otežava provedbu. Uz to se uzgajivači suočavaju s opsežnom birokracijom koja im oduzima vrijeme i stvara dodatni financijski trošak bez adekvatne stručne pomoći jer je savjetodavna služba odavno postala dio Ministarstva i prioritet joj nisu stočari.
11. Disperzirana odgovornost među nadležnim institucijama: Zbog izdvajanja veterinarske inspekcije iz Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva te pripajanja Hrvatske poljoprivredne agencije djelomično Hrvatskoj Agenciji za poljoprivredu i hranu, a djelomično Ministarstvu, dolazi do preklapanja nadležnosti, “praznog hoda” u djelovanju ili sporosti u reakciji.
12. Funkcioniranje sustava zaštite domaćih životinja od zaraznih bolesti: Cijeli sustav se zbog sustavnog zanemarivanja praktički urušio. Veterinarska služba, koju čine veterinari iz veterinarskih stanica, u većini Hrvatske gotovo više ne postoji. Solidarnost koju su veterinari iskazali dolaskom u pomoć Slavoniji i Baranji, ministrica je potkopala nizom nevjerojatnih poteza: najprije neisplatom, a potom i kašnjenjem u isplatama troškova, te donošenjem problematičnog cjenika veterinarskih usluga.
13. Uloga lokalne samouprave i komunikacija: Često je lokalna samouprava prva točka kontakta s uzgajivačima, a njihova uloga u koordinaciji, informiranju i podršci može biti ključna. Nedovoljna koordinacija i nejasna komunikacija, između centralnih vlasti veterinarskih službi i lokalne samouprave dovode do zbunjenosti na terenu, nepravodobnih informacija i otežane provedbe mjera.
14. Uvoz mesa i mesnih prerađevina: Uvoz mesa i mesnih prerađevina iz zemalja zaraženih ASK-om predstavlja rizik unosa virusa kroz otpad od hrane, njegovim bacanjem ili hranjenjem domaćih svinja ostacima te hrane.
15. Neadekvatno zbrinjavanje uginulih životinja/biološkog otpada: Nedovoljni kapaciteti i logističke slabosti u sustavu adekvatnog zbrinjavanja uginulih i eutanaziranih životinja predstavljaju značajan rizik za daljnje širenje virusa i kontaminaciju okoliša. Naime, osim eutanaziranih životinja, i prirodno uginule životinje (ako su zaražene) moraju se sigurno zbrinuti kako bi se spriječilo daljnje širenje virusa.
16. Dugoročni plan oporavka i reintegracije tržišta: Čak i nakon što se zaraza suzbije, uzgajivači se suočavaju s izazovima ponovnog pokretanja proizvodnje, povratka povjerenju tržišta i osiguravanja plasmana. Nedostatak jasne i provedive strategije za dugoročno pokretanje proizvodnje, stvara dodatnu neizvjesnost i prijeti trajnim gašenjem farmi.
Ovaj put nećemo predlagati mjere jer su one već propisane brojnim odredbama vezanim uz suzbijanje ASK, uključujući Program nadziranja ASK, prateće priručnike, naredbe i ostale akte. Samo ćemo ponoviti da propisane mjere zahtijevaju snažnu suradnju između Vlade, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, ali i ostalih nadležnih institucija, veterinarskih službi, uzgajivača, lovačkih društava, Hrvatskih šuma i lokalne samouprave. Samo sveobuhvatnim i koordiniranim pristupom moguće je dugoročno suzbiti svinjsku kugu i zaštititi hrvatsko svinjogojstvo.
Trenutna situacija jasno ukazuje na slabosti sustava i hitnu potrebu za sveobuhvatnim promjenama; ona mora biti prekretnica za hrvatsko svinjogojstvo. Potrebne su radikalne izmjene u pristupu, od edukacije uzgajivača do državne strategije, kako bi se osigurala budućnost ovog važnog sektora poljoprivrede.
I što na kraju reći? Stalno naglašavamo da je sektor poljoprivrede strateški važan i da zahtijeva profesionalno i stručno upravljanje. Nakon više od dvije i pol godine od pojave bolesti, govori se o “ratu protiv ASK”, prozivaju se druge države i upire se prstom u ljude druge nacionalnosti. Prestanite tražiti krivce u drugima i stvarati atmosferu straha, sumnje i nesigurnosti. Omogućite financijsku i stručnu podršku uzgajivačima što je prije moguće i shvatite da samo zajedničkim naporima svih možemo prebroditi ovu krizu. U protivnom, uništit ćete male i srednje uzgajivače u još jednoj grani stočarstva – svinjogojstvu, dok je mljekarstvo već odavno na izdisaju.