Borzan: 70 posto građana ne vjeruje ekološkim tvrdnjama na proizvodima

    Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan, autorica zakonskog prijedloga za jačanje položaja potrošača te dulje trajanje uređaja i zabranu ugrađenih kvarova, najavila je obračun s lažnim “zelenim” reklamiranjem koje obmanjuje građane. U sklopu EU zakona Borzan planira zabraniti neutemeljene i nedokazive ekološke reklamne tvrdnje poput “klimatski neutralno” ili “dobro za okoliš”.

    Hrvatska europarlamentarka je naručila istraživanje javnog mnijenja koje je pokazalo da gotovo svi građani primjećuju tu vrstu reklamiranja, ali dvije trećine njih u njih ne vjeruje. Ispitano je 801 građana u Hrvatskoj.

    Te oznake su sveprisutne, moje istraživanje pokazuje kako ih je primijetilo 89 posto ispitanih građana Hrvatske. Njih 80 posto je reklo da nikad nije provjerilo istinitost takvih tvrdnji, a 70 posto je izjavilo da im ne vjeruje. Proizvođači su prepoznali kako je ekološki otisak proizvoda sve važniji kupcima, pogotovo mlađima, i zato ističu zelene tvrdnje i etikete bez ikakvog uporišta, upozorava Borzan.

    Veliki korak naprijed u tom smjeru smo napravili danas na odboru za okoliš, zdravlje i sigurnost hrane Europskog parlamenta. Reklamne tvrdnje tog tipa će u budućnosti morati biti provjerene, dokazane i odobrene od strane neovisnih i stručnih tijela, smatra Borzan.

    Računajući na ekološku svijest građana, proizvođači širokog raspona proizvoda sve više koriste takve prakse. Trenutno se u EU plasira više od 1200 takvih oznaka i tvrdnji, od kojih manje od 35 posto ima neki oblik certifikata ili provjere.

    Svašta se reklamira i prodaje pod “zeleno” jer nema nikakvih propisa koji to reguliraju. Sada možete prodavati namještaj i na pakiranju bez ikakve provjere tvrditi da u njegovoj proizvodnji nije stradalo niti jedno stablo u Amazoni. Ili možete sami svojoj tvrtki dodijeliti priznanje da je klimatski neutralna i to staviti na ambalažu ili web stranicu. Kada nema pravila cvate lov u mutnom i sadašnja situacija je idealna za varanje potrošača – smatra Borzan.