Savjet za poljoprivredu i hranu: Kakvo je stanje u Ministarstvu poljoprivrede?

    Kako smo na početku III. tromjesečja vidljivo je da Ministarstvo do jeseni i priprema za sjetvu neće ispuniti plan zakonodavnih aktivnosti Vlade i nekih drugih planova. I nije to prvi put. To je, nažalost, postala praksa.

    SDP-ov Savjet za poljoprivredu i hranu daje kratki osvrt o ovoj temi.

    1. Europska komisije (EK) je 18.12.2020. (?!) službeno objavila 32 preporuke za izradu Strateškog plana.
    2. Predstavnik EK je 03.05.2021. prezentirao preporuke na saborskom odboru za poljoprivredu
    3. Ministarstvo je prijedlog Strateškog plana poslalo EK dana 31.12.2021.
    4. EK je 31.03.2022. objavila na svojim mrežnim stranicama pismo sa 413 opažanja (po broju opažanja smo među najgorima u EU, na samom dnu). U pismu je Hrvatskoj dan rok od tri tjedna za odgovor.
    5. Na saborskom odboru za poljoprivredu 29. lipnja 2022. održana je rasprave o Strateškom planu iz koje se nažalost ništa ne može zaključiti. Da li je revidiran i poslan EK? Na koji način je osigurana pravedna raspodjela potpore dohotku za male i srednje poljoprivrednika? Kad bi Strateški plan mogao biti odobren od strane EK – nema jasnih odgovora.
    6. Što je sa izmjenama zakona o poljoprivredi koje su planirane za II tromjesečje 2022 – ne zna se (nema ih ni u e-savjetovanju).
    7. Kad će biti pripremljeni pravilnici (barem 2) o izravnim plaćanjima – nije poznato jer prvo treba izmijeniti Zakon o poljoprivredi.
    8. Tko će i kad educirati poljoprivrednike o novim obavezama koje moraju ispuniti da im izravna plaćanja ne bi bila umanjena ili uskraćena – ne zna se jer prvo treba pripremiti pravni okvir.
    9. Što je sa strategijom biogospodastva koja se treba pripremiti u skladu s Nacionalnom razvojnom strategijom – nema informacija.
    10. Gdje je šumarstvo? Nova EU strategija šumarstva do 2030 objavljena je u srpnju 2021?! Gdje je Nacionalna strategija – nema odgovora.
    11. Što je s pravnim okvirom za obranu od tuče – u posljednje vrijeme ministrica proziva DHMZ, ali konkretnih planova nema, a Zakon se ne provodi.
    12. Što se događa sa planovima upravljanja Natura 2000 koji obuhvaćaju i poljoprivredno zemljište – nema informacija.
    13. Ima li pomaka po pitanju energetske učinkovitosti na poljoprivrednim gospodarstvima koji su gradili bioplinska postrojenja a sad se suočavaju sa niskom otkupnom cijenom električne energiju – nema odgovora.
    14. Gdje je akcijski plan digitalne transformacije javnih usluga poljoprivredne administracije kojeg je ministrica najavljivala prošle godine u svibnju – nema odgovora.

    Ovo je samo jedan dio poslova koje je Ministarstvo trebalo odraditi. Čini se da brojna kašnjenja nastaju zbog toga što dobar dio vremena ministrica posvećuje saniranju šteta od afera kao sto su:

    1. Vjetroelektrana čiji ishod se još ne zna (tajnica kabineta Ministarstva, direktor Hrvatskih šuma i dr.).
    2. Brojne nepravilnosti u Agenciji za plaćanja od zapošljavanja, javne nabave, isplate poticaja pod bivšom ravnateljicom i njenim zamjenikom (koji je sad ravnatelj).
    3. Najam zbog “uštede” koji je plaćan oko 1,25 milijuna kuna godišnje za prostor a zjapio je prazan uz suglasnost državnog tajnika ali i drugih odgovornih.
    4. Produljenje mandata svojedobno uhićenog direktora Hrvatskih šuma koji je trebao otići u mirovinu (ministrica nije dala suglasnost ali je odgovorna za sektor šumarstva).
    5. Kontrole EK revizora za koje se ne zna kako su završile i da li će biti povrata sredstva.
    6. Nalazi državne revizije po kojima Ministarstvo nije donijelo pravni akt o naplati ugovora o zakupu i prodaji poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države i ne postojanju evidencije o naplati (?!).
    7. Neprovođenje Zakona o sustavu obrane od tuče što je rezultiralo velikim štetama koje se procjenjuju u stotinama milijuna kuna a održavanje sustava na godišnjoj razini košta oko 20 milijuna kuna.
    8. Vinska omotnica i bivši ministar poljoprivrede – ima toga još nažalost!

    Kad cijene hrane rastu u nebo a poljoprivrednici za svoje proizvode dobivaju povećanje od nekoliko desetaka lipa, kad se zatvaraju šećerane, mljekare, pekare i drugi prehrambeno prerađivački kapaciteti, kad se smanjuje stočni fond i broj isporučitelja mlijeka, ministrica treba planirati realno i provoditi ono što se dogovori u međusobnom dijalogu sa poljoprivrednicima, poduzetnicima i građanima bez obzira kojoj političkoj opciji pripadaju.

    Krajnje je vrijeme da se nagomilani problemi počnu rješavati jer bi uskoro mogli ostati bez poljoprivredne proizvodnje i poljoprivrednika u pojedinim sektorima a dobar dio naših ruralnih područja bez stanovnika.