Ban Vlahek o željeznicama: Vlakovi nam voze sporije od puža na spavanju

Pred nama je prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o financiranju između Republike Hrvatske i Europske investicijske banke za Projekt “Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske” iz okvirnog zajma.

To bi sve bilo divno i krasno, zvuči kao bajka. Pitam se hoće li imati sretan završetak i hoćemo li se voziti kratko i sretno, a ne kao i dosada. Jer mi  kao građani  suočavamo se s gorućim problemima koji proždiru temelje našeg željezničkog sustava. Nažalost, umjesto napretka i modernizacije, svjedočimo stagnaciji, neefikasnosti i propadanju.

Kakvo je to stanje kada nam vlakovi voze sporije od puža na spavanju? Kada putovanje vlakom od Zagreba do Splita traje dulje nego što bi to trajalo prije deset godina? To je stvarnost koja svakodnevno pogađa naše građane, koja guši naše gospodarstvo i koja nas sramoti pred svijetom.

Umjesto da vidimo napredak, svjedočimo nizu obećanja i neispunjenih očekivanja. Vladajući nam obećavaju velike investicije u naš željeznički sustav. Govore o modernizaciji, brzim vlakovima, povećanju sigurnosti i udobnosti putnika. Obzirom kakva nam je trenutna situacija poprilično ste si nisko postavili ljestvicu jer mislim da od ovog gore ne može.

Dolazim iz Međimurja u kojem je prije više od 150 godina otvorena prva pruga. Voljela bih reći da smo se od onda maknuli s mrtve točke, ali i dan danas je situacija pa skoro kao sredinom 19. stoljeća.

Smatram kao ponosna Međimurka tragičnim i nedopustivim da putovanje od Čakovca do Zagreba traje preko 3,5 sata. To ne samo da je strašno frustrirajuće za naše građane koji gravitiraju prema Zagrebu kao našem najvećem ekonomsko kulturnom političkom središtu nego je loše i za gospodarstvo jer željeznički prijevoz ne samo da je najzeleniji i najsigurniji već je i najisplativiji oblik prijevoza odnosno barem jest u teoriji. Kamo sreće kad bi to bila hrvatska realnost.

Puno velikih projekata koje ste dosad započeli sada su zarobljeni u labirintu birokracije, prekoračenja rokova i nedostatka adekvatne dokumentacije. Umjesto da vidimo rezultate, gledamo kako se europska sredstva, namijenjena modernizaciji našeg željezničkog sustava, troše bez pravog učinka. To je skandalozno, to je neodgovorno i to je nedopustivo.

Umjesto da svjedočimo napretku i modernizaciji, suočavamo se s obećanjima vladajućih o velikim investicijama u željezničku infrastrukturu, dok istovremeno vidimo kako se svi ti projekti nalaze u problemima. Rokovi su prekoračeni, dokumentacija nedostaje, a konačni ishod je propadanje sredstava koja su osigurana iz europskih fondova.

Pitam se, gdje je odgovornost? Kako je moguće da su vladajući dopustili da se situacija u željezničkom sektoru dovede do ove razine katastrofe? Dok se drugi europski narodi kreću naprijed, čini mi se da su naši vlakovi toliko spori da se vozimo unazad.

Građani zaslužuju bolje. Zaslužuju modernu, učinkovitu željezničku mrežu koja će biti kralježnica naše infrastrukture, olakšavajući njihov svakodnevni život i potičući gospodarski razvoj. Umjesto toga, suočavaju se s ruševinama projekata, razočaranjem i gubitkom povjerenja u vlast.

Naša budućnost, prosperitet naše zemlje, ovisi o tome da se željeznički sustav modernizira i prilagodi potrebama današnjice.

Ovaj projekt ima veliki potencijal  stoga se nadamo da nas nećete opet, po ko zna koji put razočarati.