Borzan o TTIP-u: Moramo osigurati najvišu moguću zaštitu potrošača i kvalitetu proizvoda

Na Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača u Europskom parlamentu usvojeni su amandmani SDP-ove zastupnice, Biljane Borzan, kojima je tražila da se okviru TTIP-a osigura najviša moguća zaštita potrošača te kvaliteta proizvoda.

Podsjetimo, Transatlantsko trgovinsko i investicijsko partnerstvo (TTIP – Transatlantic Trade and Investment Partnership) je sporazum o slobodnoj trgovini oko kojeg pregovaraju Europska unija i Sjedinjene Američke Države. Ako se pregovori uspješno okončaju, bit će stvoreno najveće i najbogatije područje slobodne trgovine na svijetu s približno 820 milijuna stanovnika, ipak u okviru TTIP -a postoje mnoga područja koja zahtijevaju dodatnu raspravu i prilagodbe, između kojih naša europarlamentarka, Biljana Borzan, ističe zaštitu potrošača i kvalitetu proizvoda.

Amandmanom Biljane Borzan na Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača, želi se osigurati da su proizvodi koji se izvoze iz SAD-a u EU i obrnuto jednake kvalitete kao i oni koji se prodaju na domaćem tržištu. “Sličan primjer imamo u EU, gdje se proizvodi proizvode i pakiraju ovisno o državi članici u koju se prodaju. Zato i unutar EU imamo konstantne pritužbe da primjerice proizvodi u starijim državama članicama nisu jednake kvalitete kao u novijim! Zato sam već u startu osigurala da se vodi briga tijekom pregovora da se sličan scenarij ne bi dogodio na transatlantskoj razini”, istaknula je Borzan.

Također je usvojen i njen amandman kojim traži da se pri donošenju pravila o označavanju porijekla proizvoda uvaže zahtjevi potrošača. “Nedavno sam radila na rezoluciji za označavanje podrijetlo mesa u EU i dobila puno podrške od potrošača koji žele znati odakle je meso koje jedu u lazanjama, raviolima i za tu informaciju su čak spremni platiti nešto više. Budući da je rezolucija jedva izglasana u Europskom parlamentu, želim osigurati da se u eventualnoj razmjeni roba sa SAD-om uvaže zahtjevi potrošača prilikom označavanja deklaracija. Potrošači imaju pravo dobiti sve informacije koje žele o proizvodu koji pošteno plate”, rekla je.

Biljana Borzan EU

Naglasila je i važnost transparentnosti pregovora i konzultacija s civilnim društvom, prije svega malim i srednjim poduzetništvom i udrugama potrošača na koje će TTIP značajno utjecati. S jedne strane se priča o sniženju cijena za europske potrošače, a s druge o velikim pogodnostima za poslovanje malog i srednjeg poduzetništva ukidanjem tržišnih barijera.

Međutim, valja imati na umu da ono što je malo i srednje u EU je zapravo sićušno u SAD-u, te da povećana konkurencija može značajno naštetiti europskim proizvođačima.

Zato je Borzan još ranije poslala zahtjev Europskoj komisiji da napravi sveobuhvatnu studiju utjecaja TTIP-a na proizvođače i potrošače kako bi znali točno u što se upuštamo.

Također je postavila pitanje Europskoj komisiji na koji način će zaštititi potrošače od poplave proizvoda s lažnim “gratis” oznakama i poklonima koji su zapravo dijelom ili u potpunosti naplaćeni. Već se neko vrijeme na razini EU vodi rasprava što je točno zavaravajuće pakiranje i na koji način bi se trebalo regulirati tržište u cilju zaštite potrošača od manipulacije. Kolika je važnost pakiranja pri odluci za kupnju, svjedoči i podatak daje čak 73 posto potrošača zavarano njime.

“Posebno privlačnim se potrošaču čine tzv. “gratis” pakiranja u kojima se postotak proizvoda daje besplatno, ili pak cijeli dodatni proizvod, a kada se cijena sagleda, nerijetko se pokaže da je proizvod plaćen ili preplaćen u odnosu na pakiranje bez “gratis” udjela ili “poklona”.  Istraživanja na razini EU su pokazala da upravo takva  pakiranja zahtijevaju poseban oprez”, objasnila je Borzan.

Smatra da je najočitiji prekršaj koji se treba regulirati na razini EU proizvodnja proizvoda koji na sebi imaju trajnu “gratis” oznaku bez da uopće postoji taj proizvod u drugoj  veličini. “Takvih proizvoda poput pića, jogurta, vrećica hrane za životinje i slično ima i na policama u Hrvatskoj. U takvim situacijama je riječ o manipulaciji od samog izlaska proizvoda na tržište, koji se potom prodaje po cijeloj EU”, zaključila je.