Smanjimo cestarine i mostarine motociklistima za 50 posto

Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama, Klub zastupnika SDP-a predložio je dopunu članku 63. Zakona, koja se odnosi na naplatu naknade za uporabu cestovnih objekata s naplatom, autocesta, mostova i tunela. U ime predlagatelja, govorio je Mario Habek. Ustvrdio je da bi se predložena izmjena zakona odnosila na vozila s manjom potrošnjom goriva: motocikle, četverocikle i motorne tricikle. Potaknuta je inicijativom motociklista. Vlada je, nakon što je naš prijedlog bio nekoliko mjeseci na Dnevnom redu, dala suglasnost HAC-u da se smanje naknade za motocikle.

Činjenica je da motocikli mnogo manje oštećuju ceste, jer imaju dva kotača i teže i do deset puta manje nego automobili. Stoga bi bilo pravedno da plaćaju barem 50 posto manje naknade za upotrebu cestovnih objekata s naplatom, a ne samo 40 posto, kako to izmjenama predlaže Vlada.
Predloženo rješenje imalo bi utjecaja i na sigurnost prometa. Naime, plaćanjem manjih cestarina veći broj motociklista vozio bi se autocestama, te bi se tako smanjio broj poginulih i ozlijeđenih motociklista. Poznato je, a i statistike to govore, da je vožnja autocestom za motocikliste mnogo sigurnija. Trebalo bi, osim spomenutih odredbi, u Zakon uključiti i kaznenu odgovornost za stanje u kojem se neka cesta nalazi, a što posebno utječe na sigurnost motociklista. Praksa europskih zemalja pokazuje da motociklisti ili uopće ne plaćaju cestarinu, ili plaćaju mnogo manju cestarinu nego automobili. Zato bi i mi u Hrvatskoj trebali smanjiti cestarinu 50 posto manju, nego onu za automobile, smatra Habek.
Konačno, poručio je državnom tajniku, da ako je već Ministarstvo prekopiralo naš prijedlog Zakona, neka ga kopira do kraja, pa neka se cestarina motociklistima smanji za 50 posto u odnosu na automobile.

Boris Šprem je, u ime predlagatelja Zakona dodatno pojasnio zbog čega Klub SDP-a traži smanjenje cestarina za motocikliste za 50 posto. Radi se o tome da postoje upute da se potiče upotreba vozila s manjom potrošnjom goriva, koja se potiče ovakvim mjerama. Obrazložio je i proceduru prilikom podnošenja ovakvog prijedloga, koji se u Dnevnom redu Sabora nalazi više mjeseci. Cijelo vrijeme prijedlog je u Dnevnom redu, ali nije raspravljan dok Vlada u međuvremenu nije donijela suglasnost HAC-u da smanji cestarine za motocikle, ali ne za 50, nego za 40 posto. Tako se htjelo ovaj prijedlog SDP-a učiniti nepotrebnim, iako je on upućen mnogo ranije u proceduru nego je Vlada donijela svoju odluku. Ovakvim postupanjem vladajućih, želi se postići samo jedan cilj: bilo koji prijedlog koji dolazi iz oporbenih redova odbija se, a onda dio tih prijedloga Vlada uzme i predloži Saboru kao svoje, ili nekom svojom naknadnom odlukom pokuša prikazati oporbeni prijedlog kao nepotreban, zaključio je Šprem.(Petar Kurečić)