Besplatni udžbenici nisu prioritet

Sabor je danas nastavio rad o Prijedlogu zakona o dopuni Zakona o osnovnom školstvu, koji je predložio zastupnik Željko Pavlic. Predlaže se da se obveza nabavke udžbenika za osnovnu školu doda i u Zakon o osnovnom školstvu kao obveza koja se treba financirati iz Državnog proračuna, jer takva obveza je sada već propisana u Zakonu o udžbenicima kao obveza države ni jedinica lokalne i područne samouprave. U ime Kluba SDP-a o Prijedlogu zakona govorila je Marija Lugarić. Uputila je oštru kritiku Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta za otezanje s odlukom oko besplatnih udžbenika. SDP apsolutno podržava uvođenje besplatnih udžbenika. No smatramo da u sadašnjoj situaciji nedovoljnih proračunskih sredstava i lošeg stanja u obrazovanju, kao i nedostatka pedagoškog standarda u Hrvatskoj, možda ne bi trebali biti prioritet.

 

Treba prvo utvrditi prioritete za rješavanje problema u obrazovanju, a tek zatim početi ih rješavati. Daleko od toga da je SDP protiv besplatnih udžbenika, ustvrdila je Lugarić. Svoj stav o besplatnim udžbenicima pokazao je uvođenjem besplatnih udžbenika u Zagrebu i još nekim jedinicama lokalne samouprave gdje obnaša vlast. No smije se ništa uvoditi naprečac, pa tako ni besplatni udžbenici. Potrebno je utvrditi prioritete.

Postavlja se i pitanje kako Ministarstvo misli do konca lipnja riješiti nabavu besplatnih udžbenika. Iz Ministarstva poručuju kako ne razmišljaju o javnoj nabavi, nego posao misle obaviti izravnim pogodbama. Podsjetimo, radi se o poslu vrijednom između 350 i 400 milijuna kuna! Stoga se postavlja itekako opravdana sumnja kome se pogoduje, te se time otvara mogućnost koruptivnog djelovanja, i to u poslu koji vrijedi preko 350 milijuna kuna. Vlada kaže da želi sustavno riješiti probleme u obrazovanju, no nikakve se sustavnosti ne vidi. Daleko je najlakše promijeniti Ustav i srednjoškolsko obrazovanje učiniti obveznim, no ono što treba napraviti je razraditi projekte i provoditi ih, a ne sve rješavati improvizacijama. Pravo pitanje nije promjena Ustava, nego kako sagraditi školske zgrade, kako zaposliti učitelje koji zbog lošeg financijskog stanja i općenito statusa u društvu bježe iz prosvjete? Kako omogućiti djeci da budu uspješna? Kako uopće motivirati oko 15 posto mladih ljudi koji nikad ne završe srednju školu da je završe? Na sva ta pitanja Vlada nije ponudila nikakve planove ni odgovore kako ih riješiti, zaključila je naša zastupnica.