Biljana Borzan uputila otvoreno pismo ministru Horvatu zbog ukidanja financiranja Savjetovališta za potrošače u RH

U cijelosti prenosimo otvoreno pismo koje je zastupnica Biljana Borzan uputila ministru gospodarstva, poduzetništva i obrta RH Darku Horvatu glede ukidanja financiranja za Savjetovališta za potrošače u Republici Hrvatskoj:

Jučer sam u Humu na Sutli održala tribinu o pravima potrošača!

Objavljuje Biljana BorzanPetak, 7. prosinca 2018.

 

“Poštovani ministre Horvat,

kao resornom ministru za provođenje i jačanje politike zaštite potrošača, osjećam se dužnom obratiti Vam se po pitanju rada Savjetovališta za potrošače u Republici Hrvatskoj.  

Već nekoliko godina, Savjetovalištima nije omogućeno kontinuirano i održivo financiranje. Međutim, najveći problem nastaje 4. prosinca 2018. kada je  Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta objavilo na portalu e-Savjetovanja Upute za prijavitelje na Javni natječaj za dodjelu financijske podrške projektima udruga koje djeluju u području zaštite prava potrošača u 2019. godini. U navedenim Uputama više se uopće ne spominje dosadašnje savjetovanje potrošača niti regionalna Savjetovališta za potrošače, premda je njihovo postojanje određeno važećim Nacionalnim programom zaštite potrošača za razdoblje od 2017. do 2020. godine. Izostavi li se u 2019. godini dosadašnje financiranje rada regionalnih Savjetovališta za potrošače (čiji broj je Ministarstvo ove godine povećalo sa četiri na šest), time se krše odredbe Nacionalnog programa zaštite potrošača, a samim time i Zakona o zaštiti potrošača.

No, ono što je najvažnije, građani ostaju bez dosadašnje besplatne zaštite svojih potrošačkih prava, koja im je bila svakodnevno dostupna u Savjetovalištima te, kao ekonomski slabija strana na tržištu, ostaju posve nezaštićeni u odnosu na postupanje trgovaca 

U RH su kršenja potrošačkih prava građana brojna i učestala, a potrošači se ne mogu samostalno zaštititi. U tome im od 2005. godine aktivno pomažu Savjetovališta, čiji rad i zalaganje su u javnosti prepoznati, građani se savjetnicima obraćaju s povjerenjem, preporučuju ih usmenom predajom i uz njihovu pomoć uspješno rješavaju svoje sporove.

Svako Savjetovalište na mjesečnoj razini građanima vrati ili zaštititi po nekoliko desetaka tisuća kuna. Svake godine, Savjetovališta pruže preko 20 000 savjeta te dobivaju brojne pohvale od strane europskih, nacionalnih i međunarodnih institucija. Čak tri potrošačka Saveza te udruge izvan tih saveza su 2018. godine upisani na kartu Europske politike zaštite potrošača. Samim pristupanjem članstvu u BEUC (Europska organizacija zaštite potrošača) postajemo relevantni čimbenik zaštite potrošača u EU. 

Bez Savjetovališta zaštita potrošača u RH je samo ‘mrtvo slovo’ na papiru, a istovremeno bi se povećala pravna nesigurnost, nepoštenje te broj blokiranih i nezadovoljnih građana, a to je ono što sigurno nije i ne bi trebao biti interes nijedne Vlade ni politike.

Ovim putem molim da osigurate raspisivanje natječaja za savjetovanje potrošača za Savjetovališta pri udrugama za zaštitu potrošača najkasnije do kraja 2018. godine, kako bi se omogućio nesmetan rad važan za pravnu sigurnost i kvalitetu života građana RH.

Hvala.

Srdačno, 

Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu”