Borba protiv korupcije ne može se ograničiti samo na donošenje Zakona

Sabor je danas raspravljao i o Zakonu o osobnom identifikacijskom broju. U ime Kluba SDP-a govorila je Dragica Zgrebec.
Zakonom se predviđa da svaka pravna i fizička osoba dobije osobni identifikacijski broj, preko kojeg bi se mogla pratiti imovina i prihodi pravnih i fizičkih osoba. Zakon bi se primjenjivao od 1. siječnja 2009. g. Najvažnija primjedba koju je izrazio Klub SDP-a odnosi se na odgodu primjene samog osobnog identifikacijskog broja jer se o donošenju Zakona priča već dvije godine. Pričalo se da će Zakon biti donesen i da će njegova primjena započeti još 1. siječnja 2007. g. Stoga još uvijek ne znamo zašto smo izgubili dvije godine u primjeni Zakona i uvođenju broja. Opravdanje za nedonošenje Zakona našlo se u provedbi parlamentarnih izbora, pa se primjena Zakona odgodila za 2009. g. i uvođenje broja za 2010. g. A nedonošenje Zakona već je donijelo štetu Hrvatskoj, jer je Svjetska banka Hrvatskoj već blokirala sredstva u iznosu od 100 milijuna eura. Primjena osobnog identifikacijskog broja odgađa se sad na kraju za početak 2011. g. procjenjuje se da će primjena koštati oko 110 milijuna kuna, a dosad je u Proračunu osigurano samo 33 milijuna kuna. Ostatak bi se trebao osigurati 2009. g. No, postavlja se pitanje dokle se stiglo s edukacijom osoblja koje treba primjenom osobnog identifikacijskog broja doći do saznanja o prihodu svake fizičke i pravne osobe. Time bi postali lakše dostupni podaci iz registara vozila, zemljišta, nekretnina i prihoda. To podrazumijeva da bi evidencije trebale biti vrlo ažurne, a kad pogledamo kakvo je stanje u hrvatskim zemljišnim knjigama, postaje jasno kakav posao treba obaviti. Morat će se konačno stvoriti središnja baza podataka u Poreznoj upravi. Postavlja se i pitanje je li vrijeme do 2011. g. dovoljno da se sve ovo izvrši.
Sam Zakon nije najučinkovitije sredstvo borbe protiv korupcije, nego politička volja za borobm protiv korupcije od strane vladajućih. Zakon je samo jedan od preduvjeta da se počne voditi borba protiv korupcije, a samim donošenjem Zakona to se neće učiniti, nego njegovom dosljednom primjenom, ali i prilagodbom svih relevantnih institucija i vođenjem ažurne evidencije o zemljištima, nekretninama, prihodima, vozilima – zaključila je Zgrebec.

Davor Bernardić u svojoj je raspravi upozorio na nužnost uspostave središnje baze podataka, posebno kad su u pitanju evidencije koje se tiču zemljišta, tj. zemljišne knjige. Ako se urede evidencije imovine općenito, neće biti moguće postići stvarne učinke primjene osobnog identifikacijskog broja.
Potpredsjednik Kluba Slavko Linić upozorio je da će najveći problemi u primjeni osobnog identifikacijskog broja biti nesređeno stanje zemljišnih knjiga, ali i neučinkovitost pravosuđa i odnos izvršne i sudske vlasti. Da li će se uprava uspjeti u dvije godine toliko promijeniti da će ona postati motor tih promjena i uspješno ih izvesti. Stoga je prijelazno vrijeme od dvije godine upravo najslabija točka, no smatramo da ga ne treba produživati. Što treba Vlada napraviti da taj rok od dvije godine bude realan? Zašto npr. ne bismo mogli svakih šest mjeseci kontrolirati kako teče provedba, je li bilo otpora, kakva je participacija. Stoga je naša potpora uvjetovana voljom vlade da kroz Akcijski plan provede ovu namjeru primjene osobnog identifikacijskog broja u djelo. Postavio je i pitanje da li je moguće novim poreznim nametima sankcionirati one koji su se kroz pretvorbu i privatizaciju obogatili. Moramo biti svjesni nezadovoljstvom građana tim procesima i nekako sankcionirati one koji su se obogatili na račun većine građana, a ovaj Zakon bi trebao dati barem podlogu za to. (mr. sc. Petar Kurečić)