Borzan: Tražim jednakost za građane Hrvatske prilikom kupovine na internetu

Europski parlament danas je raspravljao o Strategiji za digitalno tržište koja je predstavljena prije dva tjedna u Bruxellesu. Biljana Borzan, kao zamjenska članica u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača, u pisanoj je izjavi istaknula točke koje smatra prioritetima kako bi se ostvarilo uistinu jedinstveno tržište  koje će rezultirati gospodarskim rastom.

 Cilj Strategije je otklanjanje regulatornih prepreka i ujedinjenje nacionalnih tržišta u jedno. Takvo bi digitalno tržište gospodarstvu EU pridonijelo s  415 milijardi eura godišnje i otvorile bi se stotine tisuća novih radnih mjesta.

SDP -ova zastupnica u Europskom Parlamentu Borzan je i prije donošenja Strategije upozoravala na  potrebu rješavanja problema s kojima se susreću građani manjih država članica dok kupuju preko interneta. Tek 15 % građana kupuje iz drugih država članica, a razloge tomu je istražila Europska udruga potrošača. Njihovo istraživanje je pokazalo da je, prilikom kupovine na internetu, čak 62% građana EU zabrinuto oko mogućnosti da budu prevareni, a 59% ih ne zna što bi učinilo ako dođe do problema prilikom kupovine.

“Strategija naglašava tzv. “geo-blocking” ili diskriminaciju prema mjestu prebivališta na koju sam upozoravala u nekoliko navrata. Čak 24% kućanstava EU ima onemogućen pristup nekim internet sadržajima. Smatram da je tu riječ o direktnoj diskriminaciji određenih potrošača. U Hrvatskoj putem interneta kupuje oko 25% potrošača što je za 20-ak posto manje od europskog prosjeka, i to možemo objasniti kao jednu od posljedica diskriminacije na digitalnom tržištu.”

“Geo-blocking” se odnosi i na ograničen pristup kupljenim digitalnim sadržajima. Potrošači koji kupe digitalna dobra poput e-knjiga, glazbe, televizijskih programa i slično, prelaskom granice države članice gdje je kupnja izvršena, gube pristup plaćenom sadržaju. Procjenjuje se da je šteta prema potrošačima prilikom kupovine digitalnih sadržaja oko 64 milijarde eura na godinu.

Borzan je prošli tjedan na Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača upozorila kako su troškovi dostave nerijetko prenapuhani, a potrošačima se nudi samo jedna opcija. Primjerice, trošak dostave iz Francuske u Belgiju za malu udaljenost je višestruko veći nego unutra Francuske za veću udaljenost. Povjerenica za unutarnje tržište Bienkowska je rekla da se trenutačno vrši rasprava s poštanskim službama o pojeftinjenju usluga dostave te se to smatra važnim preduvjetom jedinstvenog tržišta.

U suradnji s Europskom mrežom za jednakost jezika, Borzan istaknula važnost uključivanja manjih jezika na digitalnom tržištu. “Naši potrošači ne mogu pristupiti niti servisima Komisije na hrvatskom jeziku, a kamo naručivati od online trgovaca. Jezične barijere su drugi najčešći razlog odustajanja od internet kupovine. S druge strane, u doba digitalizacije ne smijemo zaboraviti na stanovništvo koje nije računalno obrazovano i to je jedan od glavnih zahtjeva Kluba socijaldemokrata u Europskom parlamentu”, zaključila je Borzan.