Problem s ustavnošću Zakona o sigurnosti prometa na cestama

Zastupnici SDP-a u Hrvatskom saboru prof. dr. Ivo Josipović i Boris Šprem predstavili su danas novinarima Zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 199. stavka 3., članka 221. i članka 228. stavka 2. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji će podnijeti Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Ivo Josipović upozorio je na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje se odnose na zabranu upravljanja motornim vozilima ukoliko vozač u organizmu ima iznad 0,5 promila alkohola, ali i na iznimke, po kojima će se za vožnju pod utjecajem alkohola kazniti i svaki vozač koji počini bilo koji prekršaj iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama, čak i ukoliko u organizmu ima manjom od 0,5 promila alkohola. Takvu odredbu SDP smatra diskriminatornom i suprotnu načelima kažnjavanja u kaznenom i prekršajnom pravu, jer se kažnjavanje provodi samo ako je vozač počinio neki drugi prekršaj iz Zakona. Ako nije, alkoholiziranost do 0,5 promila nije kažnjiva. Ogroman broj prekršaja predviđenih Zakonom koje vozač može počiniti u pravilu mogu biti bez ikakve veze s činjenicom konzumacije alkohola do 0,5 promila, a mnogi od prekršaja uopće ne moraju biti povezani ni s vožnjom prilikom koje je utvrđeno postojanje alkohola u krvi, poput npr. nezamjenjivanje inozemne vozačke dozvolu u predviđenom roku ili pogrešno parkiranje. Ovo odredbu SDP smatra kompromisom između HDZ-a koji ne odustaje od “nula promila” i HSS-a koji je za ukidanje odredbe o “nula promila”, a čiji je rezultat “gemišt od kojeg će građane boljeti glava”, naglasio je Josipović.

Boris Šprem podsjetio je i na, po SDP-u, neustavne odredbe koje govore kako vozač koji ima između 16 i 24 godine ne smije upravljati vozilom na cesti brzinom većom od 80 km na sat, na brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila brzinom većom od 100 km na sat, odnosno 120 km na sat na autocesti, a mopedom 40 km na sat, te da ne smije upravljati vozilom čija snaga motora prelazi 75kw, i to zbog toga jer se primjenjuje retroaktivno i ne uvažava stečena prava onih koji su vozački ispit položili prije stupanja na snagu ovog Zakona, što Ustavom nije dopušteno, osim u posebnim slučajevima i uz posebnu proceduru donošenja, što ovdje nije slučaj.
Treći dio Zakona za koji SDP smatra da je neustavan, je odredba da se međunarodna dozvola izdaje na vrijeme od pet godina, premda je Konvencijom o cestovnom prometu, čija je Republika Hrvatska stranka, i koja je sukladno Ustavu dio pravnog poretka Republike Hrvatske, propisano da se međunarodna dozvola izdaje na vrijeme od najduže 3 godine.
SDP ovom ustavnom tužbom, osim što želi upozoriti na neustavne odredbe ovog Zakona, želi upozoriti na sve veći broj zakona koji nose oznaku PZE (“europski zakoni”), a koji iz Vlade u Sabor dolaze nomotehnički i sadržajno vrlo loši, od čega će najviše štete imati hrvatski građani. (D.P.)