SDP u saborsku proceduru uputio Interpelaciju o brodogradnji

“Nakon izjava koje smo posljednjih dana čuli, kako Vlada planira rješiti stanje u Hrvatskoj brodogradnji kroz privatizaciju, moramo naglasiti da SDP ne podupire takav Vladin prijedlog rješavanja problema. Naprotiv, mi se protivimo takvom pristupu rješavanja problema u hrvatskoj brodogradnji,” rečeno je na današnjoj konferenciji za novinare održanoj u središnjici SDP-a na kojoj je predstavljena Interepelacija o ulozi Vlade u procesu sanacije i restrukturiranja hrvatske brodograđevne industrije.

Ljubo Jurčić je istaknuo da Vlada polazi od krive pretpostavke kako privatizacija ujedno znači i restrukturiranje. Međutim, iskustva privatizacije poduzeća iz 90-ih godina pokazuju da je takav način privatiziranja imao niz negativnih posljedica u ekonomskom, političkom te socijalnom smislu.
“Privatizacija brodogradnje , poučeni takvim iskustvom, imala bi puno veće negativne efekte na društvo nego što su bili efekti privatizacije puno manjih kompanija u Hrvatskoj devedesetih,” istaknuo je Ljubo Jurčić.
“U bruto domaćem proizvodu brodogradnja sudjeluje 1,4 do 1,5 posto, a u izvozu roba sudjeluje oko 10 posto. Na proizvodnji brodova zaposleno je oko 40 tisuća ljudi. I na kraju, hrvatski brod je najpoznatiji hrvatski brend. Sve su ovo elementi koji idu u prilog za održavanje i razvoj hrvatske brodogradnje u kojem vidimo veliki društveni interes u koji se može uklopiti i privatni interes,” objasnio je Ljubo Jurčić.
Ujedno je naveo šest temeljnih problema kojima se treba baviti program restrukturiranja prije nego što se krene u proces privatizacije. Smatra da su najveći problem hrvatske brodogradnje akumulirani financijski gubici. “To su oni gubici koji nisu pokriveni od 2002. godine, otkada je SDP-ova vlada sanirala brodogradnju sa dvije milijarde i osamstosedamdeset milijuna kuna. Tada smo rekli da to nije program restrukturiranja brodogradnje, nego korak za očuvanje brodogradnje,” pojasnio je Ljubo Jurčić. Ostali problemi su slaba efikasnost, nizak tehnološki nivo, marketing, problemi organizacijske naravi koji proizlaze iz politike, ali i iz samih brodogradilišta. Kao šesti, ne manje važan, problem Ljubo Jurčić navodi i ljudski faktor, jer u proteklih desetak godina veliki broj kadrova otišao je iz brodograđevne industrije i to najviše u inozemstvo.
Pojašnjavajući razloge ove interpelacije, Slavko Linić naglasio je kako se Hrvatska i njeni porezni obveznici nalaze pred problemom saniranja financijskih teškoća i strukturnih promjena u brodogradnji. Klub SDP-a smatra kako pokretanje postupka privatizacije, po modelu kako ga predlaže Vlada, nije riješenje i da sami trebamo provesti postupak financijskog saniranja i strukturnih promjena u brodogradnji.
“Pet godina spavamo i u Vladi, kao predstavniku vlasnika, i u brodogradnji. To je tema o kojoj SDP želi progovoriti i smatramo da o tome u javnosti moramo progovoriti i nemoguće je izbjeći takvu raspravu u Saboru i to je razlog interpelaciji,” izjavio je Slavko Linić i dodao kako se u SDP-u ne slažemo s politikom vođenja procesa strukturnih promjena brodogradnje i nudimo drugu politiku o kojoj trebamo razgovarati.
Slavko Linić podsjetio je kako smo “sami sanirali i bankarski sustav pa ga tek onda privatizirali jer ni jedan strani vlasnik to neće platiti”.
Odgovarajući na pitanje novinara kako to da se sindikati ne protive ovakvoj Vladinoj politici, Slavko Linić je istaknuo kako se s time ne slaže, jer su sindikati u više navrata ukazivali kako privatizacija nije dobro riješenje s obzirom na probleme koje imamo u financijkom djelu te djelu strukturnih promjena. Linić je dodao kako je prošli tjedan Ekonomski fakultet u Rijeci imao okrugli stol na temu privatizacije brodogradilišta na kojem su većinom bili članovi uprava i znanstvenici iz Zagreba i Rijeke. Poruka znanstvenika, rekao je Linić, je “ne privatizacija”.
Ljubo Jurčić je zaključio kao je upravo cilj ove interpelacija šira javna rasprava u koju bi se trebali uključiti i sindikati.