Sporazum sa SAD-om zahtijeva donošenje dvotrećinskom većinom jer se hrvatski suverenitet dijeli

U raspravi o Zakonu o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o pravnom položaju snaga Sjedinjenih Američkih Država u Republici Hrvatskoj, stajališta Kluba SDP-a iznio je predsjednik Zoran Milanović.
Prvo je odbacio tvrdnje da je bilo nekog dogovora između američkog veleposlanika i njega oko donošenja Sporazuma. Ustvrdio je da njegove ovlasti nisu takve, niti itko može donijeti odluku mimo Sabora, koji treba biti jedino mjesto gdje se odlučuje. Što se tiče samog Sporazuma, slušali smo u ovom Saboru različite tonove kad radi o tome da se prenose ovlasti na različite organizacije i države. Sad smo došli smo do završetka tog procesa. Sporazum je direktna posljedica hrvatskog ulaska u NATO i to stoji u preambuli Sporazuma. Povijest takvih sporazuma je svakakva, podsjetivši da je kretanje stranih snaga u Hrvatskoj 90-ih bilo skoro neograničeno. No, sporazumi kao što je i ovaj moraju biti što jasniji. Ovo je naime čisto politički sporazum. Položaj međunarodnih snaga u Hrvatskoj bio je ranije reguliran Daytonskim SOFA sporazumom, a ovaj se Sporazum gradi na bazi PfP SOFA sporazuma. Sporazum bi inače više odgovarao trgovačkom pravu. Pitanje je da li slijedi zakonodavnu praksu kad su ovakvi sporazumi u pitanju. Pitat ćemo ministra obrane o tome i o tome će ovisiti naša podrška – naglasio je Milanović.

Sporazum inače predstavlja praktički prvu pravnu manifestaciju hrvatskog ulaska u NATO. I hrvatski vojnici koji odlaze u misije u inozemstvo, imaju barem jednaku razinu zaštite. Sporazum je i politički uvjet za ratifikaciju hrvatskog ulaska u NATO u američkom Senatu. On je naprosto conditio sine qua non za hrvatski ulazak u NATO.
Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskog sabora na svojoj sjednici nije donio odluku o Sporazumu, nego je uzeo odgodu. Izražena je svijest da je Sporazum neizbježan za Hrvatsku, no bilo je prijepora oko toga koji stavak članka 139. Ustava treba primijeniti za donošenje Zakona o potvrđivanju Sporazuma. Mi tvrdimo da se primjenjuje članak 139., stavak 2. Ustava, a ne stavak 1., kako smatra predlagatelj. U stavku 2. se kaže da je za donošenje sporazuma u kojima se prenosi dio ustavnih ovlasti na međunarodnu organizaciju, potrebna dvotrećinska većina u Hrvatskom saboru. Zašto je tomu tako? Zato jer se Hrvatska odriče kaznene jurisdikcije na svom teritoriju. Hrvatska može povući to ustupanje, ali se predlagatelj i SDP razlikuju u interpretaciji članka 6. Sporazuma. Mi smatramo da ga se može tumačiti na samo jedan način, a ne ovako ili onako, jer jasno kaže da će hrvatske vlasti zastati sa sudskim postupkom dok vlade SAD-a i Hrvatske političkim dogovorom ne odluče tko je nadležan. Mi smatramo da na ovaj način dolazi do dijeljenja hrvatskog suverenog prava, a članak 2. Ustava RH kaže da je suverenitet neprenosiv i nedjeljiv. U ovom slučaju, suverenitet se dijeli, te je stoga Sporazum potrebno ratificirati dvotrećinskom većinom.
Hrvatska ulaskom u NATO dijeli određene suverene ovlasti, te je stoga sve ovo trebalo ranije reći hrvatskoj javnosti, kako bi bila svjesna posljedica Sporazuma. Stoga se vraćamo na priču o referendumu za ulazak u NATO. Zašto smo mi tvrdili da je referendum potreban? Upravo zbog poštivanja ovakvih sporazuma. I da uzmemo građane za partnere i da njima damo da donesu odluku i pokažemo vjeru u njih. Iznio je i odredbe članka 12. Sporazuma, koji snagama SAD-a omogućuje da zavode red u objektima ili područjima u kojima je postignut sporazum, npr. u vojarnama i taborištima gdje borave njihovi vojnici. No postoji mogućnost da uvode red i izvan tih lokacija i zato bi trebalo točno postići dogovor o tim mogućnostima.
Zaključio je na kraju da Sporazum predstavlja prenošenje dijela suvereniteta, te da zahtijeva donošenje u Hrvatskom saboru prema članku Ustava 139., stavak drugi. Ponovio je načelnu podršku Kluba SDP-a, koja će ovisiti o odgovorima predlagatelja Zakona o potvrđivanju Sporazuma i poštivanju procedure njegova donošenja dvotrećinskom većinom. Ovo je procedura mimo Ustava, koju Ustav ni ne predviđa, jer se suverena prava ne prenose međunarodnoj organizaciji, nego državi što je i više nego što Ustav predviđa. Zato je nužno, ako već donosimo ovakav Zakon, donijeti ga dvotrećinskom većinom – zaključio je predsjednik Milanović. (Petar Kurečić)