Za veću konkurentnost hrvatskih prijevoznika

Sabor je ovotjedni rad započeo raspravom o Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. U ime Kluba SDP-a govorio je potpredsjednik Kluba Slavko Linić.
Zakon je ocijenio spojem europske regulative i zaštite interesa hrvatskih gospodarstvenika. Iz Zakona se može iščitati da se više europski prijevoznici boje konkurencije iz Hrvatske, nego naši gospodarstvenici konkurencije iz Europe. Našim prijevoznicima omogućit će se rad u inozemstvu, bez obzira što smo uvoznička zemlja.

Ukidanje odredbe o starosti vozila, iako je sad dobra stvar za naše gospodarstvenike, ipak predstavlja dugoročni minus za naše gospodarstvenike, jer bi ih to moglo “uspavati”, a sa starim voznim parkom ne možemo biti konkurentni na europskim tržištima. Osim toga, naši prijevoznici gubit će i poslove u domaćem prijevozu. Za koju godinu neće moći biti prisutni ni u domaćoj kabotaži, pa bi im nadležno Ministarstvo možda i trebalo pomoći da obnove vozni park, stoga odredba treba biti privremena.
Značajna novina u Zakonu je i periodična izobrazba vozača. Slične odredbe spominju se u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Domena Ministarstva prometa bila bi tehnička izobrazba, što je daleko bolje rješenje, a Ministarstvo unutarnjih poslova trebalo bi brinuti samo o sigurnosti prometa. Ovako se pojedine stvari reguliraju u dva različita Zakona. A u dijelu izobrazbe vozača daleko je kvalificiranije Ministarstvo prometa nego MUP. Stoga bi trebalo promijeniti koncepciju Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
“Ovaj Zakon predstavlja korak prema jačanju pozicija hrvatskih gospodarstvenika u konkurenciji s europskim, te pomiruje europsku regulativu i interese gospodarstvenika,” zaključio je Linić.
Zvonimir Mršić iznio je niz konstruktivnih prijedloga kojim bi se Zakon mogao poboljšati. Trebalo bi unijeti odredbe da autobusi stariji od 10 godina ne mogu prevoziti djecu jer se radi o iznimno osjetljivom pitanju sigurnosti djece. Nesreća u Pleternici, koja je imala tragičan ishod dovoljno govori koliko je ovo bitno. Također, autobusi u gradskom prijevozu i autobusi koji voze djecu trebali bi biti posebno stimulirani da voze na biodizel, jer je to i ekonomski i ekološki isplativo. Podsjetio je da se u Koprivnici dovršava rafinerija za biodizel koji će koristiti autobusi. Ako želimo kod autobusa izbjeći odredbu o starosti vozila, uvedimo onda odredbu da takvi autobusi moraju imati Euro 4 i Euro 5 motore. Upozorio je i na nepravdu prema vozačima teretnih vozila, koji tek sa 21 godinom mogu voziti teške kamione, a mogli bi to početi i s 20 godina. Ovako prijevoznici moraju čekati i nedostaje im vozača.