Zakon o Proračunu uvodi daljnju centralizaciju, antieuropski je i antidemokratski

Sabor je raspravljao o prijedlogu Zakona o proračunu. U ime Kluba SDP-a govorio je Zvonimir Mršić.
Na početku, ocijenio je da bi se Zakon trebao zvati “Zakon o proračunu i centralizaciji”, “Zakon o proračunu i političkoj redistribuciji”, ili “Zakon o proračunu i političkom reketu”. Zakon očito pokazuje apsolutno nepovjerenje države u lokalnu samoupravu, a iduće godine građani bi trebali neposredno birati čelnike u gradovima, općinama i županijama. Ako još prođe i prijedlog Zakona o radnim odnosima u lokalnoj i područnoj samoupravi, o čemu će uopće odlučivati čelnici samouprave? Ne treba ih ni birati, dovoljan će biti npr. samo fikus i tajnica u uredu gradonačelnika. Postavio je pitanje čime će se uopće baviti ministar financija kad su u pitanju državne financije, kad će odlučivati o svemu što se tiče lokalne samouprave i njezina financiranja. Članci prijedloga zakona od 88. do 92., koji se odnose na zaduživanje i davanje jamstva jedinica lokalne i područne samouprave, nisu usklađeni s europskom zakonodavnom praksom kad je u pitanju lokalna i područna samouprava. Ovo je potpuna centralizacija. Ministar financija nema nikakve odgovornosti za financije u lokalnoj samoupravi, ali ima potpunu kontrolu. Ako je netko u prošlosti radio suprotno zakonima, treba dobiti kaznenu prijavu, ali ne možemo zbog neodgovornosti pojedinaca u lokalnoj samoupravi, cijelu lokalnu samoupravu staviti u položaj taoca. Ni dosad se jedinice lokalne samouprave nisu mogle zadužiti bez ograničenja zbog odredbi Zakona o izvršenju Državnog proračuna. Promijenimo onda, ako mijenjamo Zakon o proračunu i Zakon o trgovačkim društvima i Zakon o ustanovama – ustvrdio je Mršić.

Ministar financija će morati raditi 36 sati dnevno samo da bi potpisivao ili odbijao zahtjeve zaduživanja, ustvrdio je. Također, postavio je pitanje zašto svaka obveza, svaki kredit i kupovina robe ulazi u kapacitet zaduživanja jedinica lokalne samouprave? Osim toga, ako tek svaka deseta kuna prihoda ide u lokalnu samoupravu, a od te jedne kune pola ostaje u Zagrebu, kako će se te jedinice lokalne samouprave uopće moći zadužiti i ostvariti kupovinu npr. jednog stroja za komunalno poduzeće. Ovakvim rješenjima, bit će samo bitno koliko je koja jedinica lokalne samouprave, tj. njena vlast, dobra sa državom. Nedavno smo imali primjer smjene vlasti u jednoj županiji, gdje je otvoreno rečeno da se ne može dobiti novac za projekte od države dok je SDP dio vlasti u županiji. Ukinimo onda lokalne proračune i neka sve ide u Državni proračun. Postavio je i pitanje s kojim su to aktima europske zakonodavne prakse i Europske povelje o lokalnoj samoupravi usklađene odredbe ovog Zakona.
Drugi dio prijedloga Zakona nam je iz svih navedenih razloga potpuno neprihvatljiv, antieuropski je i antidemokratski, stoga ga treba promijeniti, makar izmjenama u drugom čitanju. Nije usklađen s Udrugom gradova, niti s Europskom poveljom o lokalnoj samoupravi. Što će nam europski zakoni koje donosimo po hitnom postupku, a onda ih ne provodimo?! –zapitao je na kraju Mršić. (Petar Kurečić)