Zakon služi punjenju Državnog proračuna i neće smanjiti smrtnost na cestama

U raspravi o Zakonu o sigurnosti prometa na cestama sudjelovali su zastupnici SDP-a. Donosimo sažetke nekih njihovih rasprava:
Šime Lučin upozorio je da ovaj prijedlog Zakona o sigurnosti prometa na cestama donosi samo pojačanu represiju, koja nikad nije dala konkretne rezultate. 2004. g., nakon donošenja Zakona, smrtnost je pala jednu godinu, a otada ponovno raste. Potrebna je sustavna briga o edukaciji i tehničkoj uređenosti. Sigurnost u prometu trebala bi se riješiti nizom zakona koji bi se bavili ovim područjem a vezani bi bili uz edukaciju sudionika u prometu, uređenost cesta i same mjere sankcioniranja. Cilj ovog Zakona je punjenje Državnog proračuna.
Luka Denona upozorio je na brojne nelogičnosti u Zakonu, poput one da se ljeti ne moraju imati upaljena svjetla što se navodno donosi zbog turista, sada nakon što su se naši građani četiri godine navikavali da moraju imati upaljena svjetla i kažnjavani su sa po 300 kuna ako nisu imali upaljena svjetla. Sada ih se može kažnjavati ako ljeti ne ugase svjetla, i to kad su proizvođači počeli isporučivati aute koji imaju automatski upaljena svjetla! To je samo jedna od brojnih nelogičnosti u ovom prijedlogu Zakona.

Ivan Hanžek upozorio je da Zakon uvodi represiju i ne uvažava potrebe lokalne samouprave niti se vodilo računa o sigurnosti npr. u Zakonu o graditeljstvu i odredbama koje se odnose na tehničku uređenost cesta. Ne vodi se računa ni o naknadnim preinakama vozila koje potpuno mijenjaju njegove karakteristike. Policije nema na cestama ni u najvećim gužvama, ni u Zagrebu ni na autocestama. Ovaj Zakon može jedino biti donesen kao prijelazno rješenje jer je potrebna mnogo sustavnija borba protiv onih koji opetovano krše prometne propise dovodeći druge u smrtnu opasnost i predstavljaju potencijalne ubojice.
Marija Lugarić upozorila je na činjenicu da Zakon diskriminira mlade vozače. Naime, ne primjenjuju se jednake odredbe na mlade od 18 do 24 godine i na ostale vozače, neovisno o tome kada su položili vozački ispit. Zakon je stoga diskriminatoran jer se njime ne poštuje načelo jednakosti svih pred zakonom.
Potpredsjednik Kluba Slavko Linić upozorio je da je glavni cilj Nacionalnog programa sigurnosti na cestama smanjenje broja poginulih na ispod 10 na 100 tisuća stanovnika. Taj cilj se u iduće dvije godine sigurno neće ostvariti, smatra Linić. Ključna tema kad je ovaj Zakon u pitanju je rasprava o pristupu njegove izrade, te je izrazio uvjerenje da idući put sigurno nećemo dobiti ovakav prijedlog Zakona. Potrebno je razdvojiti nadležnosti kad je u pitanju edukacija, tehnička opremljenost cesta te nadzor nad samim prometom što uključuje i kažnjavanje. Naglasio je potrebu uvođenja novčanih kazni za cenzus prihoda, jer pet tisuća kuna kazne nikako nije jednako opterećenje nekome tko toliko zarađuje mjesečno i onome koji mjesečno zarađuje npr. 70 tisuća kuna.
Bruno Kurelić upozorio je da u prva četiri mjeseca ove godine imamo 186 poginulih u prometu što je više nego prošle godine. Raste broj mladih poginulih, kao i broj invalidnih osoba. Događaju se nesreće koje su se mogle spriječiti. Invalidima se mora posvetiti daleko više brige i pažnje, ali ključno je napraviti sve kako bi bilo što manje poginulih i ozljeđenih. Također, osobno se založio da odredba o upaljenim svjelima i ljeti ostane dio Zakona.
(mr. sc. Petar Kurečić)